Angen,Mamma till Algot & Ebbe

Angelica Lindholm Forsell. Bor på RHG98 tillsammans med min man och våra söner Algot född 09 och Ebbe född 18. På fritiden är jag spelande forwards tränare i selånger FK⚽

Min barndom.

Kategori: Allmänt

Min barndom var rätt omtumlande elr var man ska säga...

Detta är nog inget jag pratat så mycket om..
Men jag kan säga att den har format mig och gjort mig till den jag är idag..jag mognade rätt snabbt psykiskt elr vad man ska säga tack vare detta..jag har sen dessa dagar alltid varit "lill mamman" som tänkt mer på alla andra än min själv vissa gånger. både på gott och ont.

MEN...det slog mig nyss och jag googlade på Teratom.

Så här stod de: 

Teratom härrör från ordet monster (Teras) på grekiska. Termen är medicinsk och syftar till en godartad groddcellstumör. Teratom förekommer både bland män och kvinnor och är ofta godartad, men finns även i en mer odifferentierad elakartad form. I den högdifferentierade godartade formen hittar man ofta vävnader som ben, tänder och brosk, därav namnet "monster".

(text lånad från wikipedia)

Kort info:

Mitt teratom upptäcktes när jag var 9 år.
jag låg på sängen och såg att de var en bula på ena sidan magen.
plus att mina föräldrar tyckte jag var så trött och inte orkade så mycke som en 9 åring skulle göra.
iaf så tog dom mig till akuten, men inget hittades!!!??!!!
TREDJE gången vi var in hittade dom knölen på magen, elr rättare sagt äggstocken (som vi såg helt tydligt själv när jag låg ner, men tydligen inte läkarna dom 2 första gångerna!?!?)
Nåja...det blev till att åka till uppsala på engång...då den var både god och elak artad.
så det blev operation + cellgifter, dom tog bort äggstocken den satt på...lika stor som ett nyfött baby huvud var den.
jag kommer så väl ihåg när dom berättade för mig att jag skulle tappa allt hår, jag blev helt förstörd!
Jag kommer faktiskt inte ihåg så himla mycket..jag vet inte varför...jag kommer ihåg vissa grejjer.
Men långt ifrån allt.

Jag kommer ihåg att jag hade en jätte gullig sköterska här i sundsvall..hon hette Ingela..jag skulle så gärna vilja träffa henne igen...hon var den enda jag kommer ihåg faktiskt...elr en till..läkaren Sten..han har tyvärr gått bort nu =( träffade han via jobbet en gång...han kom ihåg mig sa han..trotts att de då var över 10 år sen vi träffats..Teratom kanske inte är så vanligt!?
Iaf så fick jag ta med mina ödlor och klogrodor jag hade när jag skulle åka in och få cellgifter...det var på min födelsedag..jag fick ett happy meal och en påse godis av ingela..Hon ville smaka en salt fisk kommer jag ihåg, för de var hennes favoriter =)

Sen ett till minne var mina älskade klasskamrater..
tänk er som 9 åring att tappa håret.
Men alla...och då menar jag alla...förstod lixom.
och det kanske var för att jag var som jag var!?
öppen och kunde skojja om de!
Jag valde att inte ha peruk..för jag var jag..oavsett om jag hade hår elr ej..
Jag fick komma till skolan några timmar från sjukhuset...och visa alla grejjer jag hade.
vad emlasalva var och visade nålarna i händerna mm..
hade som min egna lilla föreläsning där i klassrummet =)

Haha just de...dom sa (läkarna) att när håret växte ut igen så kunde de va en annan färg och det kunde vara lockigt elr rakt...jag hade ju rakt innan..haha jag kan inte sluta skratta för när de växte ut så hade jag som korkskruvar i hela håret..tänk er då att jag hade kort hår..såg ut som en gammal tant i huvudet =) haha..sen ju längre de blev ju mer försvann dom..till slut hade jag långt rakt hår med korkskruvar längst ner =)



Ärret?

Det är ca 20 cm långt, det är fränt...det visar att man har varit med om massa i livet..
ärr är sexigt (tycker jag)


Det var lite om min barndom..
Varför jag skrev om den var för att jag hittade en blogg när jag googlade på just teratom.
En tjej som vid 8 års ålder(är nu i 20 års åldern) också hade haft de, fast i magen.
Jag har aldrig hört elr läst om nån fler som haft det..så därför var de väldigt "roligt!" att läsa om hennes resa..för det var exakt som för mig nästan..hon fick också åka till uppsala!
här är hennes blogg http://sofiahanden.blogg.se/index.html
(Hoppas det inte gör något att jag länkar din blogg, säg till isf så tar jag bort den, har skrivit till dig i din blogg)


Nä nu ska jag gå och sova..

Fråga om det är något ni undrar över!



♦Segern gynnar den som tål smärta♦



Kommentarer

  • Sofie säger:

    Spännande inlägg! :) Ingela, hette hon möjligtvis Pirttilä i efternamn, var blond och pratade otroligt mycket??? :) Isåfall känner jag henne.

    2011-04-02 | 00:39:23
    Bloggadress: http://lillaste.blogg.se/
  • Ida säger:

    Du är så stark Gumman! Love you!

    2011-04-02 | 08:34:23
    Bloggadress: http://finnasolsken.blogg.se/
  • Hanna Wild säger:

    sv; Vad bra! :-) Min helg har väl vart sådär.. Nä precis, aldrig fel! :-) Kram

    2011-04-04 | 08:32:32
    Bloggadress: http://hannawild.blogg.se/
  • SOFIA säger:

    Hej vännen. Ja fasen vad man känner igen sig nu när jag läste texten ovan!! Ja ärret får man vara stålt över har ju även slang nu i magen den skulle man helst vilja slippa men man får kämpa på... Jag skulle ha fått en portakat men jag vägrade hatade nålstick så därför fick jag knappen i magen istället men hade en cvk ovanför bröstet så har också ärr där. Gud vad kul att du hittade bloggen. Är allt bra med dig nu eller måste du också ha sond på nätterna mm? Ha det SUPER bra fina du! många kramar

    2011-04-05 | 18:45:11
    Bloggadress: http://sofiahanden.blogg.se/
  • SOFIA säger:

    Glömde svara.. Jo min satt mitt i magen så den satt fast i massa andra magdelar så fick sy ihop hela magsäcken på flera olika vis. Därför jag behöver ectra näring nu om nätterna.. KRAM

    2011-04-05 | 18:46:10
    Bloggadress: http://sofiahanden.blogg.se/
  • evelina säger:

    asgrym blogg!

    när har alla lov?:)

    2011-04-05 | 23:57:15
    Bloggadress: http://evelinaakauppinen.blogg.se/
  • petra säger:

    Hejsan, hade missat din kommentar, tur att jag dubbelkollade :) ja min dotter hadde ett teratom som satt på rumpan vid svanskotan. Hon opererades när hon va 2 veckor men som tur e så va hennes godartad. Hon ska förmodligen skönhetsopereras när hon kommer upp i tånåren om hon själv vill.



    kan tänka mig att det va jobbigt att dom inte upptäckte det tidigare på dig, min dotter va ju så liten så det är ju inget hon kommer ihåg som tur e.

    Håller med om det där med ärr, det är fint och bara ett bevis på att man värkligen levt.

    2011-04-07 | 18:29:29
    Bloggadress: http://eldliljan.blogg.se/
  • Anki (momma) säger:

    Hej mamma här...hur många ggr var jag å pappa in på akuten med dig..innan...jag fick nog när jag hittade dig utan för klassrummet sittande nedanför jack hängarna å du orkade inte åka skriskor..tror till å med fröken ringde å jag sprang ner.Hur som helst så åkte jag med dig till läkarstationen...Å dår var det 2 läkare som op min struma har inte med detta att gjöra men dom upptäckte detta skickade dig å mig på akuten..därifrån till barn,,,vi var väl där...hur många timmar som helst..momma kom...det var den 6 dec..fred..Lörd var vi i Uppsala den veckan blev det op..vi fick åka hem över helgen..ner igen å du fick första cytostatika...hem över julen å du började tappa håret...tillbaka igen..mer behandling <3 <3 <3

    2011-04-08 | 03:25:16
  • Emma säger:

    Hej,jag har just nu frågestund på min blogg och skulle bli hjärtligt tacksam som u skrev en eller flera frågor till mig! För att komma till min frågestund tryck på länken nedan!

    http://gb.joakimweb.se/?id=27240 Ha det bäst! Kramar Emma ♥

    2011-04-10 | 07:41:08
    Bloggadress: http://Http://EmmaBloggen.se
  • Jennie & Grodan säger:

    Du förvånade mig nu starka kvinna! Du är underbar som person & det här hade jag inte väntat mig att se i din blogg :O



    Starkt jobbat! Kom ihåg att framrutan är större än backspegeln. Du är grym...



    2011-04-11 | 12:42:58
    Bloggadress: http://jenniesvensson.blogg.se/
  • johanna säger:

    Rörande inlägg! Bra skrivet. Jag känner igen dig, men vet inte varför :) Johanna

    2011-04-12 | 14:20:58
    Bloggadress: http://johwis.blogg.se/

Kommentera inlägget här: